tisdag 13 januari 2009

Musikens underverk?

Som de flesta vet så är jag duktig på att kritisera ganska fritt i musikvärlden. Det jag har funderat på ett tag nu, som jag tänkte att jag kunde dela med mig av (och förhoppningsvis få några kommentarer på) är The Killers låt Are we human or are we dancers eller vad den heter. Jag tror att den heter så i alla fall.
Jag menar, för det första, "The Killers", ordet. Det låter lite tufft, utmanande på ett aggressivt sätt. Sen producerar bandet en extrem skitlåt och dessutom döper den till "Are we humans or are we dancers". Låten är ju skitmesig och när jag läste titeln på låten för längesen tänkte jag "Åh, men nu kanske det blir en bra låt producerad av Killers. Titeln är lite spännande" När de första 30-40 sekundrarna hade gått så satt jag som en fågelholk. Jag trodde först att det var någon som hade skojat och lagt upp en annan låt. Men nog fan lät orginallåten sådär. Och ungefär där tappade jag mitt intresse också. Skitbesviken. Inte för att jag någonsin har gillat The Killers men jag har mognat lite i mitt tankesätt inom musikvärlden och tänker att alla låtar eller album ett band producerar måste inte vara jättedåligt bara för att de föregående är det.
Men det är ungefär som i filmvärlden, man kan lätt se på de första 20 minutrarna i en film om den är bra eller inte. Så är det med låtar för mig också. Fast under de första 20-30 sekundrarna. Antingen så fångar de mig eller så tappar de mig rejält. Denna gången var jag som en nyknullad blondin i en telefonkiosk, helt jävla lost in space.

Nu blir det pluggande av körkortsteori.
Alrighty then. G'night.

Inga kommentarer: