tisdag 27 januari 2009

Gris

Idag hade vi en etologisk studie i grisstallet. Okej, detdär lät väldigt utbildat och glamoröst. Jag kan glatt meddela att det är inget av det. Det innebär att vi stod och stirrade i en box med en sugga och hennes kultingar (9 kultingar i vår box) och antecknade vad de gjorde varannan minut i en hel jävla timme. Nu lät det inte lika intressant va?! Dessutom är det sjukt svårt att bestämma vad de gör, då de aldrig står still och man kan inte anteckna för 9 kultingar samtidigt. Därför vart man måttligt stressad dessutom. Men jag kan också glatt meddela att det var inte alls så långtråkigt och drygt som jag förväntade mig heller. Det var faktiskt ganska kul och avslappnande om än stressigt nu när jag tänker efter. Längtar lite tills vi ska göra en egen etologisk studie då jag och Frida antingen ska göra ett intervallschema för antingen åsnor, apor, ankor eller getter. Det lär bli super och dessutom inte lukta hälften så mycket som i grisstallet.

På tal om stanken, herregud. Fyfan som man luktar och lukten sätter sig precis överallt. Mina glasögon luktade riktigt mycket så jag fick dra lite diskmedel över dem. Vi ska inte tala om kläderna, håret eller kroppen. Kläderna slängde jag in i tvättmaskinen direkt när jag kom hem. Jackan (som inte befann sig i stallet, men utanför, luktade bara lite), min skolväska och mitt anteckningsblock hänger ute och luftar sig. Förhoppningsvis försvinner doften snart. Kroppen tvålade jag in en, två och tre gånger innan jag tyckte att det inte luktade så farligt längre. Men jag vet ju inte om jag fortfarande luktar. I need a second opinion. Mor kommer tack och lov snart. Håret tvättade jag två gånger med både schampoo och balsam. Och mitt festivalband. Jag blev helt nojjig när jag insåg hur mycket det luktade. Jag tvättade det med tvål 6 gånger i duschen och 2-3 gånger innan jag hoppade in i duschen. Det luktar inte gris, det luktar rent, jag luktade precis. Jag vill verkligen inte ta bort mitt älskade festivalarmband, hur ohygieniskt det än är. Men jag lär bli så illa tvungen då jag ska läsa kursen lantbruksdjur inom en väldigt snar framtid, då jag lär leva i stall minst 2 gånger i veckan verkar det som. Vad gör man inte för dom jävla djurjävlarna? <3

1 kommentar:

Anonym sa...

Festivalbandet kan jag fixa ;) Utan sax och du kan kanske ta på den igen efter kursen.